· 

Ook anno 2020 is je eigen website / webshop nog een must!

Ook anno 2020 is je eigen website een must!

Vele jonge ondernemers organiseren hun verkoop via sociale media. 

Het is gemakkelijk je diensten te verkopen via Facebook, Instagram of aanverwanten. 

Heel wat ondernemers zijn er succesvol in maar toch geeft die strategie me kriebels. 

 

Vorig jaar gebeurde het een paar keer dat Facebook en Instagram even uit de ether waren.  Zowel de site als de app laadde geen nieuwe berichten meer in en als je zelf iets wilde posten, dan lukte dat niet, hoe vaak je ook probeerde. 

 

Er zijn genoeg influencers die leven van Instagram. Die influencers liepen tijdens die pannes inkomsten mis. 

Een Facebook live sessie kon niet doorgaan omdat Facebook plat lag. De lancering van een nieuw product kon niet doorgaan, de geplande advertenties verschenen niet, de beoogde doelgroep werdt niet bereik doordat er nauwelijks iets werkte. 

 

Een panne bij het grootste sociaal netwerk kan nog eens voorkomen. 

 

Net daarom is je eigen website en nieuwsbrief de kern van je bedrijf. 

 

Je website omvat je eigen producten, artikelen, tips, je portfolio. Dit kan je delen met de wereld.

Je website en je domeinnaam blijven van jou, zolang je maar wilt.

Sociale media is een extern platform - je bouwt op andersmans grond.

Sociale media is dynamisch heeft constant nieuwe platformen je kan er  nieuwe volgers opbouwen. 

Een website met emaildatabase is een constante. 

Met je website kan je informeren tegenover op social media kan je geen diepgaande info meegeven, het is vluchtig.

 

Via je eigen nieuwsbrief kan je de gegevens van geïnteresseerden verzamelen. 

Dus zorg ervoor dat je dit zelf kan beheren. 

 

Alle sociale netwerken zijn de perfecte aanvulling hierop, je kan ze zeker gebruiken. Ik zeg zelfs, je moet ze gebruiken

Maar zoals hierboven aangehaald het is vluchtige informatie op andermans grond. 

 

Dus je kan perfect een zaak draaiende houden via social media, maar een website is nog steeds een must omdat je gericht de gegevens van (potentiële) klanten kan verzamelen en zelf kan beheren. 

 

Als Zuckerberg en de zijne dan plots zeggen: “We trekker de stekker uit Facebook en Instagram”, dan kan jij zonder probleem verder blijven ondernemen omdat je je leads en volgers kan contacteren via de gegevens die ze hebben achtergelaten op je website.

 

En daarom is een website een must anno 2020. En anno 2021. En vermoedelijk ook nog anno 2022.